Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - som turist - Transport i Thailand
Taxaer dyrere - Nye alternativer til taxaer - online bestilling
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
19-10-2014 16:41
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Er du godt tilfreds med taxaerne i Bangkok eller vil du kunne fristes af de nye tilbud nedenfor?

Taxaer bliver dyrere i Bangkok.

Taxapriserne har været de samme i Bangkok ihvertfald siden 2001 og nok endnu længere tilbage.

Kan måske ikke fortænke taxaerne i at de nogle gange presser citronen lidt ekstra, afvise ture, afvise at bruge meter osv?

Til december stiger kilometerpriserne priserne omkring 8 % og kan hæves op til maximal stigning på 13 % i midten af 2015. Nu omkring 5,5 baht/km.

Startgebyret på 35 baht (6 kroner) bevares, inkl. første km.

Men det stadig meget meget billigt sted for en udlænding at køre i taxa?

10 km omkring 85 baht (15 kr.) plus ventetidstillæg.

Nye online muligheder for at bestille taxaer/limoer.

Der er kommet et par alternativer til dem som er trætte af taxaerne og deres service, overpriser, afvisning af ture med mindre der betales 5-10 gange normalprisen.

Nogle måske også anvendelige for turister.

Er stødt på to alternativer som basserer sig på online booking / App af lige fra almindelige taxaer til mere luksusprægede biler. Der måske flere?

Uber, amerikanske firma med service flere steder i verden.

De har nu to alternativer.

UberX der kører med almindelige taxa model biler.
Priser:
Startgebyr 25 baht, 4,5 baht/km og 1 baht/min ventetid. Min 45 baht.

Uber Black, der kører med "limosine" biler.
Priser:
Startgebyr 45 baht, 9,2 baht/km og 2,5 baht/min ventetid. Min. 75 baht.

Bestilles via app.

Bestilles "limosine" versionen er det normalt Toyota Camry eller Honda Accord klasse. Ved bestilling kan chaufførens navn og bilnummer ses og der er endda ranking for andre passagerers vurdering af chaufføren. Bilen position kan følges på appen.

Drikkepenge ikke nødvendige (det er de nu heller ikke i almindelige taxaer)

Priserne 2-3 gange højere end alm. taxa, men stadig med meter priser, så vidt jeg forstår.

Betaling:
Sker med kreditkort hvor pengene autumatisk trækkes via appen. Detaljer om kortet tastes ind ved oprettelse af konto.

Der skulle så ikke være problemer med diskussioner om prisen eller brug af meter m.m. da der ikke er penge mellem kunde og chauffør.

Ulempe:
Begrænset område i Bangkok de kan bestilles fra. Fra centrum op mod Chatujak marked og østpå langs Sukhumvit Road mod Bang-na. Kort på deres side.

De skriver at i travle perioder vil priserne stige for at frigøre bilerne.

www.uber.com/cities/bangkok

Lidt erfaring osv om Uber kan ses her:

Richard Barrow -
Why I prefer to use Uber Bangkok and not Taxis

Uber Heads to the Beach in Phuket

GrabTaxi

Kom på markedet omkring nytår og har som Uber også en billig og dyr mulighed

GrabTaxi og GrabCar.
Deres hjemmeside - http://grabtaxi.com/bangkok-thailand/-thailand/

Lidt erfaring osv om Uber kan ses her:

GrabTaxi offers new premium car ride with GrabCar

Umiddelbart var de første anmeldelser jeg så af Grab Taxi i foråret ikke så positive, men de har så haft tid til at forbedre sig.


Er det et alternativ du kan/vil bruge?

ER der nogle der har erfaringer med de to alternative firmaer?
Redigeret af Lars d. 19-10-2014 16:44
Lars
Lars
19-11-2014 17:21
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Kan se Uber nu også er kommet til Danmark, men det er taxafirmaer og trafikstyrelsen ikke helt tilfredse med og sidstnævnte har meldt Uber til politiet.

Der kan selvfølgelig også i Thailand være noget med at taxaer, også i Thailand, har specielt kørekort til at måtte føre hyrevogn/erhversmæssig personbefordring. Ved ikke om Uber chauffører har det.

I Thailand findes de to steder:

Bangkok og Phuket

Dog ikke hele Bangkok og Phuket endnu, hvis jeg forstår det ret.
De har følgende kort på deres side, hvilket jeg opfatter som serviceområder, men måske en fejl.

Kan også tages Bangkok - Pattaya

Bangkok - Pattaya: 3000 baht - limo

www.thaiguide.dk/images/forum/uber-bangkok.PNG

www.thaiguide.dk/images/forum/uber-phuket.PNG
Lars
thg
20-11-2014 10:22
Bruger
Antal indlæg: 26
Tilmeldt: 11.01.13

Nogen der har hints til billigste transport på Phuket?

I 2009 var jeg i Patong Beach og boede ca. 12-15 min. gang fra stranden - ca. 5 min. i TukTuk!

Alligevel skulle de have ca. 50 danske kr. for en TukTuk på denne lille rute på ca. 5 min. og det syntes jeg bare er en turistfælde, så har I nogen hints til at komme billigt rundt i Patong Beach og evt. også i Khao Lak?
kimsen
24-11-2014 00:24
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

Nogen der har hints til billigste transport på Phuket?


Gætter på det må være leje af en cykel / motorbike,..
den (MC) kan desuden bruges til at se / opleve mange andre attraktioner / seværdigheder i området,

men det har du været inde på i et tidligere spørgsmål, :
http://www.thaiguide.dk/forum/f...

med efterfølgende advarsler om hvad du ikke skal / kan / må / ikke må,.. !
- men hvis du medbringer et internationalt kørekort,
http://koerekort-guiden.dk/inte...

kan du erhverve et ægte Thai-kørekort til MC for 'næsten ingen penge'
det tager ca. 4 - 5 timer, og udstedes på stedet, (også selvom dit DK kort 'kun' er til bil)
kørekortet er gyldig 1 år som turist,

med et Non immigrant visa, bliver næste års fornyelse på 5 år,

læs evt mere her på sitet :
http://www.thaiguide.dk/tips/tr...

lidt mere specielt for Phuket :
http://phuketdir.com/pkttransport/
http://www.knowphuket.com/drivi...

til sidst min helt personlige oplevelse / erfaring, ang. Thai-kørekort,

- jeg havde (har stadig) kun Dansk kørekort til personbil, (ikke MC)
samtidig havde jeg ikke et internationalt kørekort,

alligevel erhvervede jeg Thai-kørekort, til MC, og Bil,
i praksis (formentlig) en nyerhvervelse, da jeg skulle deltage i div. prøver / test, incl.
computertest, tavletest, video-undervisning, test farveblindhed, afstandstest,
+ praktisk køretest,... meget enkel,. og kun på MC (lukket bane)
alt meget let / enkelt,.. total tidsforbrug ca. 4 - 5 timer
det var midlertidig kørekort gyldig 1 år.

året efter,.. en meget enkel fornyelse, til nu gyldig 5 år,.. total tidsforbrug ca. 2 timer,
hvoraf det meste af tiden gik med at vente i en lange kø,
- total pris for 2 stk. kørekort (Bil - MC) lægeatt. div. fotokopi mm. 1150 thb.

temmelig mange attraktioner, seværdigheder, mm.
giver op til 75 - 80% rabat på entré-billetten ved fremvisning af Thai-kørekort,
så udgiften er til at overskue.


Bortset fra det,
så bliver det interessant at se hvor meget den nye Taxi-konkurrent kan presse prisen,

sidst jeg kørte med Taxi, var fra Pattaya til lufthavnen Bkk, - pris 1060 thb,
incl. motorvejsafg. (Benzin-bil)





.
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)

thg
24-11-2014 08:43
Bruger
Antal indlæg: 26
Tilmeldt: 11.01.13

Syntes bare det virker lidt voldsomt at bruge penge+tid på et thai kørekort, for 14 dages ferie - specielt når jeg ikke ved hvornår jeg skal til Thailand igen...

Men ingen fif til billigste transport på Phuket/Khao Lak? Jeg tænker findes der ikke alm. taxier som kører efter taxameter til en rimelig pris?
kimsen
24-11-2014 19:51
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

Syntes bare det virker lidt voldsomt at bruge penge+tid på et thai kørekort, for 14 dages ferie


Nåå ja ja, det kan du have ret i,
men nu bestemmer du heldigvis selv Wink

se det som et forslag vedr. længere ophold,
og hvis du vil være 100% sikker på at overholde alle love / regler,
men hvor mange gør det,... helt ærlig,!

de første par gange jeg selv lejede motorbike,
havde jeg hverken mit DK kørekort, gyldigt MC kort, eller et internationalt,
i dag,.. kunne jeg slet ikke forestille mig et længere ophold i Thailand
uden en lejet MC (måske en dag min egen)
det er en af mine største fornøjelser, især kørsel uden for byområder, larm, os, og stank.

Alligevel skulle de have ca. 50 danske kr. for en TukTuk på denne lille rute på ca. 5 min. og det syntes jeg bare er en turistfælde


lyder lidt vildt,
var det ikke en ualmindelig dyr Tuk Tuk du havde fået fat i,
eller måske bare været uheldig,
50 kr.... det er tæt på 300 thb,.

Men ellers er der, som de fleste andre steder, - songthaew, + MC taxi
det giver bare ikke samme frihed som lejet motorbike
beskrevet lidt her, :
ellers prøv google - songthaew baht bus Taxi phuket
http://www.phuket-guide.net/phu...
http://wikitravel.org/en/Patong...

til sammenligning betalte jeg 150 thb (ca. 27 kr.) for en Taxi-tur
lidt rundt i Chiang Mai for nylig,
medbringende 2 kufferter, besøg hos 2 lejlighedskomplekser, + ventetid,
total tidsforbrug ca. 25 min. - total km. ca. 5,5.

- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
Lars
28-11-2014 13:34
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Lige kort tilbage til Uber taxaerne.

De er ifølge medier idag blevet forbudt i Thailand.

Trist nyhed på et marked hvor der er brug for bedre service og gøre op med overpriser osv. Og hvor den "dyre" løsning fra Uber endda er meget dyrere end normale taxaer, ville de jo kun være en konkurrent hvis den normale service er for ringe. Dvs dårlige biler, nægter at tage ture, nægter at bruge meter osv osv.

(måske modsat end Danmark hvor taxaer nok er bedre service osv)

because its drivers do not hold proper licenses to operate as taxis and are not registered, while its fares are lower than the standard set by Thai authorities.


Uber drivers in Thailand risk paying a fine of at least 4,000 baht if arrested by police

Det ikke kun udlændinge der mærker problemerne med afvisninger, men udlændinge der skal til lommerne:

a number of Bangkokians have expressed their support for Uber service on the social media, arguing that many Thai taxi drivers in the financial district notoriously refuse to pick up Thai passengers, preferring foreign customers who they can charge an extortionate flat-fee instead. Some passengers are also concerned by a lack of criminal background check for conventional taxi drivers.


Mht Phuket.

Jeg tror på de 50 kroner var prisen og den fastsat nærmest ved kartelmetoder.

Har opfattelsen af at Phuket har været det vilde vesten med taxamafia der styrede alt med hård hånd og endda gjort alt for at hindre at lufthavnsbusser kunne køre. Blokerede ved hoteller hvis "uautoriserede" taxaer kom til deres territorium osv.

Så næsten umuligt at få transport til almindelige priser?

Hørt priser for 2-300 baht for mindre end 1 km i Tuktuk.

Myndighederne/militæret har siden kuppet forsøgt at komme noget af mafiaen Phuket til livs med stort crackdown slag tidligere på året.

Ved dog ikke om det har hjulpet eller om alt er ved det gamle igen?

Jeg ved ikke om det er mulighed, men måske kan findes et hotel der har egen tuktuk som tilbyder gratis transport til forskellige steder i Patong. F.eks. hotel til strandvejen osv. Nogle steder har de det ved jeg. Også i Bangkok.
Turen gratis, kan så smide 10-20 baht til chaufføren i drikkepenge.
Lars
gall
29-11-2014 09:58
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Priserne er simpelthen uigennemskuelig for turister.
Der var en periode hvor man kunne kræve taxameter. Men de sidste år synes jeg det har været svært. Taxa nægter ofte at køre os, hvis det er til/gennem områder hvor der kan være kø.

Vi har ofte valgt at sige 100 baht plus taxameter, hvis vi skal køre på de svære tidspunkter. På den måde får vi en vogn, og prisen er gennemskuelig.

Men tuk-tuk priserne i Khao san er et kapitel for sig selv.

Har engang være ude for at aftale en pris, for en kort tur. Prisen, i sig selv, var alt for høj, men vi ville gerne hurtigt afsted, indtil chaufføren sagde at prisen var, pr. person.... så gik viGal
Thomas

Lars
09-12-2014 17:32
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Det er uigennemskueligt og når chaufførerne ikke kan overholde loven og give det produkt de skal, så er der måske brug for nytænkning og firmaer som Uber kommer ind?

Priserne specielt omkring Khao San Road er uhyrlige. Ved det ikke, blot en tanke, at nogle "sidder på" området og at det kun er nogle der har lov til at operere i området og skal betale en "afgift" for det og den skal så også tjenes ind?

Jo lønnen er ret lav og har været den samme i mange mange år, helt urimeligt. Men det ændre ikke på at Tuk Tuk kører rundt i de 99 % andre dele af Bangkok til helt almindelige priser.

Uber eller lignende kunne godt gå hen og blive en god løsning for turister også, selvom det ikke er rettet mod turister.

Jeg er sikker på at "Uber" i en eller anden form vil blive fremtiden. Selvfølgelig med nogle regler og sikkerhed og forsikringer der skal overholdes. Skal heller ikke slå bunden ud af hele taxaarbejdsmarkedet.

Udviklingen kan ikke stoppes og taxabranchen måske taget på sengen som musik og filmbranchen blev og må justere ind?

Godt nyt for tilhængerne af nye valgmuligheder.

Uber og to andre lignende firmaer har haft møder med myndighederne og Uber har kun fået delvist forbud mod at køre. Et af punkterne er at de ikke må bruge private biler men skal overholde reglerne for personbefordring. De to andre firmaer, fra Singapore og Brasilien, bruger de almindelige taxaer.

Uber siger det ikke har betydning for deres limo service, der er dyrere end taxa, da de her bruger registrere biler og chauffører fra eksisterende firmaer.

Uber siger de kan fortsætte på Phuket, hvor de i forvejen kun bruger korrekt registrerede biler.

Myndighederne siger "is drawing up new regulations to cover the new high-tech services to protect passengers and ensure fair and reasonable service fees. "

Fra Bangkok Post idag - Uber's privately owned vehicles banned
Lars
Lars
18-06-2016 14:30
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Uber...

Så dr havde en udsendelse om Uber dr.dk.


I Thailand har konkurrencen bredt sig også at være på motobike taxaerne. Der har så også GrabTaxi blandet sig på markedet.

Bølgerne kører også højt mellem grupperne og med myndighederne. Må dog indrømme jeg ikke er opdateret med status idag og om de må køre og om det evt gør det selvom de ikke må.

Problemstilingerne måske ikke helt de samme i Thailand, omend det presser de alm. taxaer.

Jeg tror ikke at Uber er meget billigere i Thailand, men anden brugeroplevelse og taxaer har kostet det de sidste mere end 10 år.

Mange thailændere oplever at chauffører afviser at køre ture, selvom der er bøder for det eller der sbal betales overpris. Kan se det sker meget ofte i Bangkok at der afvises passagerer. (indere/pakistan syntes jeg også ofte har flere problemer med at få en taxa til at køre). Mange kvinder er utrygge ved at køre med taxaerne, specielt aften og nat. Turister har andre udfordringer.

Spørgsmålet om Skat er måske ikke så aktuelt i Thailand, da der er et meget højt bundfradrag og der skal tjenes mere end 20.000 baht om måneden for at betale skat på 5 % i første trin op til 32.000 baht.

Feriepenge måske heller ikke samme problem, da jeg ikke tror taxachauffører i Thailand har ferie med løn og optjening af feriepenge findes vist ikke.

I Thailand lejer en taxachauffør typisk sin bil til en dagspris, hvorimod Uber har sin egen som skal være en klasse over taxaernes og selv sørge for syn og forsikringer - som dog måske ikke dækker som en taxa skal være forsikret.

Og ja så har taxaerne jo erhvervskørekort og det ved jeg ikke om det kræves af Uber.

Er der nogle her som bruger Uber eller Grabtaxi og hvad er erfaringerne? Bruger Uber i Danmark?

(Har ikke selv prøvet nogle af dem)

Vil du som turist bruge Uber eller andre online bestillingstaxaer på ferien - kræver måske thai mobilnummer?
Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Visa udfyldt online Visum til Thailand 2 14-02-2024
THAI - status for refusionkrav indgivet før 14/9/2020 kan ses online Fly 1 01-01-2024
Visum til Thailand skal søges online Visum til Thailand 79 27-01-2023
Satte falske USD til salg online - det opdagede politiet også. Generelt 2 12-10-2022
Online tidsbestilling til visumforlængelser fungerer godt Leve i Thailand 1 04-05-2022
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 7
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,236
· Nyeste bruger: Bohnielsen
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder